úterý 18. prosince 2007

Komunitní weby - část druhá

Včera jsem psal o podivnostech webové služby Libimseti.cz a dneska byl chtěl trošku vyzdvihnout Facebook.com. Nemám moc rád dělání skryté reklamy, ale v tomhle případě chci jen pomoct najít tuzemským uživatelům internetu službu, která – troufám si tvrdit – nemá srovnatelnou konkurenci především v kvalitě/popularitě.

O Facebooku se v našich končinách zatím moc neví (krom progresivnějších studentů sš a vš či lidí z IT). Vědí o něm hlavně ti studenti, kteří například vycestovali v rámci výměnných studijních pobytů na západ od ČR, kde popularita největší sociální sítě roste kvapem. Ti se pak snaží rozsévat semeno popularity tohoto komunitního celosvětového webu dál.

Facebook.com je bezpochyby nejlepší a jedna z největších komunitních služeb na světovém internetu. Jeden z prvních hráčů, jedna z prvních skutečně komplexních sociálních sítí. Od té doby, co si Mark Zuckerberg z jedné americké školy naprogramoval v únoru 2004 svou "knihu obličejů" do dnešní podoby už uběhl nějaký ten čas, za který se stal Facebook.com suvereně nejprestižnějším místem na setkávání studentů, spolustudentů, spolužáků, vrstevníků či spolupracovníků v rámci korporací po celém světě. Dnes již Facebook vyvíjí více než 350 lidí (je to cca o sto méně než lidí v Seznamu, ale...). Do září 2006 se mohli zaregistrovat pouze pracovníci registrovaných nadnárodních korporací, či studenti středních a vysokých škol v USA a Kanadě. Od září 2006 se může stát členem již každý.

Hlavní "jednotkou" Facebooku jsou sítě – networks. Při registraci se většinou do některé přihlašujete. Například síť "Czech Republic" má v současné době přes 25 000 uživatelů. Což ale neznamená, že na Facebooku je přes 25 000 Čechů. Znamená to jen, že 25 000 lidí se přihlásilo do sítě "Czech Republic" (jsou zde často přihlášení lidé, kteří u nás studují, pracují nebo již žijí). Čechů tedy může být na Facebooku více či méně. Facebook je tedy primárně tvořen sítěmi, které jsou buď situovány dle regionů, dle firemních organizací, středních či vysokých škol. Těchto sítí je zde více než 55 000!

V současné době má web více než 58 miliónu (!) aktivních uživatelů. Více než polovina z nich se na web vrací denně (já taky). Každý den se průměrně zaregistruje dalších 250 000 nových uživatelů. Je zde 6 miliónů aktivních uživatelských skupin. Denně se na něj uploaduje více než 14 miliónu fotek.

A co konkrétní statistiky kolem sítě Czech Republic? Vycházejme z údajů, které vyplnili uživatelé do svých profilů (někdo vyplňuje detailně někdo méně). Vyberme některé. 70 uvedlo, že poslouchá skupinu Jamiroquai, 340 poslouchá jazz. Ve všech sítích na Facebooku existuje více než 500 skupin vázajícíh se k jazzu. 117 lidí mezi své zájmy označili přírodu. Na celém Facebooku je například 244 lidí (!), jejichž příjmení je "Hanisch". Jen jeden z nich je ze sítě Czech Republic :-). Existují zde minimálně dvě zájmové skupiny ohledně Prince. Jedna čítá 1 690 lidí, druhá 871. (Další statistiky o Facebooku.)

Facebook uvolnil letos v květnu své API, díky němuž může prakticky každý (tedy ten, kdo to umí) do něj vytvořit novou aplikaci. Síť obsahuje celou řadu již vlastních aplikací – interní zprávy, fotografie, skupiny, nástěnky, hodnocení, seznamu a celou řadu dalších. Přístupné API znamená, že kdokoliv může podle dokumentace doprogramovat další aplikaci. Tím, že je nutné dodržet určité postupy, je dosaženo toho, že všechny aplikace používají základní charakteristiky používání jako celý komunitní web, mají jednotnou grafiku, čímž do celku Facebooku lépe zapadají (narozdíl od MySpace.com, kde každý profil vypadá zcela jinak). V současné době existuje na celém webu více než 11 000 aplikaci. 100 dalších nových příbývá denně. Samozřejmě je jich reálné používání a užitek velmi rozdílný. Od těch praktických – integrace článků z vašeho blogu do vašeho Facebook profilu, mapy se seznamem navštívených zemí či měst – až po ty skutečně značně trhlé: vytvoření akvária či zahrádky, do kterých vám ostatní posílají další přírůstky, různé flashové hry, testy, jestli jste barvoslepí, posílání různých "předmětů" ostatním, či aplikace, která z vaší profilové fotografie udělá črtu tužkou...

Od léta 2006 mám profil na Facebooku i já, ale až v posledních měsících jsem se na něj vrhnul detailně a objevil jeho nesporná kouzla. Nainstaloval jsem si taky několik aplikací, ale jen některé využívám často a myslím si o nich, že jsou určitým způsobem užitečné: fotografie, seznam dosažených kopců, navštívená města, navštívené státy světa, integrace nadpisů a perexů z tohoto blogu, detailní osobní profil, stylepix... V současné době jsem členem deseti skupin, z nichž jsem tři založil.

Úžasnou vlastností této sociální sítě je především jeji dokonalá provázanost. Kliknete-li ve svém profilu třeba na oblíbený hudební žánr "polka", vyhledá vám systém všechny uživatele z vaší sítě, kteří mají rádi polku, všechny skupiny, týkající se polky či všechny uživatele, kteří se jmenují "polka". Takto jednoduše se dají nalézt lidé z vašeho bydliště, školy, práce nebo i z druhého konce světa. Fotografie se dají lehce otagovat – označit, kdo na nich je. Pokud onen člověk je rovněž ve Facebooku prováží se vlastně i fotografie.

Další výhodou je, že Facebook není anonymní – tedy že drtivá většina lidí vystupuje pod reálnými jmény (to bylo uvolněním všem potencionálním uživatelům od září 2006 lehce porušeno; dříve však registrace stála jen na pozvánkách a nemohl se dovnitř dostat někdo na fiktivní jméno), proto je pak i vyhledávání lepší, přesnější a přináší relevantnější výsledky. Obecně lze říci, že na Facebooku prostě každý vystupuje tak, jako v běžném životě. Anonymních služeb pro anonymní uživatele jsou mraky, ale v současné době (a ten trend se bude nadále prohlubovat) se začíná prosazovat reálné vystupování uživatelů pod reálnými jmény. Má to několik výhod – lepší vyhledávání, lepší navázání kontaktů, možnost nabídnout službu uživatelům kvalitněji a vlastě i možnost komerčně oslovovat přímé skutečné lidi, nikoliv jen neviditelné duše skryté za nicneříkající nicky.

Díky feedům (akce, které proběhly před určitým časovým intervalem), které se zobrazují na vaší domovské stránce například můžete vidět všechny akce, které se staly ve vaší síti, ve skupině, jejímž jste členem/členkou atd. Vidíte, který z vašich přátel si instaloval jakou aplikaci. Můžete vidět, kdo se s kým nově seznámil z vašich přátel, kdo se chce přihlásit do vámi založené skupiny a mnoho dalších. Všechny akce jsou navíc nastavitelné. Ač se to může zdát ze začátku složité, časem zjistíte, že je to geniální a hlavně geniálně jednoduché a dokonale (!!!) promyšlené a naprogramované. Informování o dění si můžete nechat posílat na mail, stejně tak nastavit opočet feedů. Nebo zcela vypnout, nebo prostě nastavit to, co vás zajímá.

Celý web je zároveň dokonale bezpečnostně chráněn. Při drtivé většině akcí vás Facebook vyzývá k opsání CAPTCHA kódu. To se může zdát pro někoho otravné, i když to má své opodstatnění (ochrana proti různým robotům apod.). I to lze vypnout – zadáte svoje GSM číslo, na které vám Facebook pošle kód, po jehož zadání už žádné CAPTCHA kódy zadávat nebudete muset. Ne, nemusíte mít strach, číslo nikdo nezneužívá. Od té doby mi nepřišla jediná reklama. Nic. Uvědomte si, že takové síti lze důvěřovat. To není nějakej vedlejšák teleshopingové agentury... Ale seriózní komunitní web.

Jsou toho skutečně spousty a nejlepší je, když si to každý zkusí sám. Já osobně jsem díky němu poznal velmi zajímavé lidi nejen z ČR díky společným zájmům, nebo i lidi, které znám osobně a stýkal jsem se nebo se s nimi ještě stýkám.

Proto neváhejte, překonejte prvotní obavy (například z angličtiny) a zaregistrujte se. Až do toho proniknete, poznáte jeho nesporné výhody a budete mi zpětně v níže uvedených komentářích děkovat, že jsem vás lanařil. Uvidíte :-). A až se zaregistrujete a proniknete do té dokonalé sociální sítě, pochopíte, proč takové líbímseti je jen web pro "děcka" předškolního či školního věku (sš maximálně). Libimseti je jen takové malé smradlavé hovínko...

relevantní odkazy:

Facebook.com | Můj profil na Facebooku

0 Vašich komentářů:

Okomentovat