pondělí 27. dubna 2009

Jak bojovat s klesající návštěvností webů v prosluněných dnech pomocí Facebooku

Krásné prosluněné jaro prožíváme už měsíc. Co víc si přát. Mohlo by snad jen zapršet, aby nebylo sucho. Jen všichni, kdo podnikají na internetu, musí mít zákonitě s krásným počasím poněkud zasmušelou náladu...

Čím je více hezky, tím více klesá návštěvnost webových portálů, což je jev fungující s železnou pravidelností. Návštěvnost se ještě bude snižovat a její dno čekáme jako každým rokem přes prázdniny v červenci a srpnu, kdy uživatelé zase zaklapnou své počítače a vylezou na stromy. Slezou dolů ke svým macům a písíčkům až v září, kdy stejně jako s novým školním rokem startuje i hlavní internetová sezóna. Existuje možnost, jak alespoň mírně zvrátit klesající návštěvnost pomocí komunitních služeb? Ano, lze.

Poměrně úspěšně s tím jde bojovat pomocí Facebooku. Je to boj jen dočasný, protože tak, jak klesá návštěvnost webů logicky i klesá návštěvnost Facebooku a především aktivita lidí na něm, což lze pozorovat i dnes. Pár tipů ale přesto funguje.

Prvním prazákladním pravidlem by mělo být, aby webová stránka měla založenou na Facebooku skupinu a rovněž i stránku. Do těchto celků se totiž snadno přihlásí fandové portálu, který navštěvují. Ne všichni sice Facebook mají, ale penetrace mezi uživateli prudce roste.

Autor stránky nebo skupiny pak na Facebooku dostane poměrně účinný bezplatný nástroj, jak komunikovat s uživateli, kteří jeho web navštěvují. Může je přes skupinu či stránku upozorňovat na novinky na webu, na nové články, chystané a probíhající soutěže. Může vkládat související videa, fotografie, odkazy. Všem členům stránky lze poslat aktualizaci - tedy zprávu o novinkách na dané Facebook stránce. V případě skupiny lze poslat všem jejím členům rovněž zprávu, která jim dorazí do jejich inboxů. Pokud se toho nezneužívá často, může to být sympatický nástroj jak zůstat se svými uživateli v kontaktu.

V případě stránky produktu, která po změnách na Facebooku funguje stejně jako profil uživatele, je vhodné novinky psát i do statusu. Jeho změnu uvidí všichni, kteří jsou přátele daného uživatele/produktu. Pokud do něj napíšeme vhodně formulovanou novinku navíc i s odkazem, klikne na něj poměrně dost uživatelů, jak jsem se sám přesvědčil.

19.4. v neděli jsem do statusu na Facebooku vtipně glosoval výběh na Muchov a přidal do něj i odkaz na článek na blogu, který jsem zde uveřejnil 8. července 2008. Oproti předcházející neděli 12.4. (tedy srovnatelný den v týdnu) se mi zvedla návštěvnost unikátů o 76 %, počet zobrazených stránek o 107 % a průměrná doba na stránce se zvedla o 131 %. Samozřejmě v reálných číslech návštěvnosti mého blogu to nejsou stovky uživatelů :-), ale procentní vyjádření nárůstu je myslím dostatečně výmluvné, že to může fungovat (všechna data dle Google Analytics).

Druhý příklad. 18. března jsem ve statusu své přátele vyhecoval, zda-li si myslí, že fungovala zásuvka ve vlaku, vedle které jsem seděl. Slíbil jsem, že druhý den devatenáctého naleznou na blogu v určitý konkrétní čas článek s odpovědí na anketku. Čekal jsem minimálně 12 zobrazení článku vzhledem k počtu lidí, kteří reagovali na status den před tím a tipovaly v něm výsledek funkčnosti zásuvky. Druhý den ve statusu přibyl odkaz na onen článek s výsledkem ankety a ten si přečetlo o 375 % více uživatelů než jsem čekal - tedy než těch 12 :-).

Pokud srovnám čtvrtek 19. března například se čtvrtkem 5. března, máme tu devatenáctého nárůst návštěv o 76 %, zobrazení stránek o 124 % a průměrné zobrazení stránek všech uživatelů o 27 %.

Úspěch je zaručen, pokud status vhodně napínavě zformulujete. Přeci jen i takový správně formulovaný headline je úspěchem každého článku. Nemusíte nutně ve statusu bulvárně lhát, či zveličovat to, co na odkazu uživatelé naleznou, ale pokud vše vhodně zformulujete, bude to fungovat. Pomůže například také, když na článek, který chystáte, upozorníte den předem i s odkazem na místo, kde se objeví.

Jistá dávka překvapení a správného vhodného načasování může sympaticky zafungovat. Koneckonců se i vyplácí vhodně a milým způsobem s uživateli komunikovat. Vhodná komunikace je ostatně úspěchem všeho :-).

relevantní odkazy:

Všechny příspěvky o internetu

2 komentáře:

  1. Michale, raději si vylepší náladu poslechem... http://www.youtube.com/watch?v=EiFTTQ6fx8c&feature=channel

    OdpovědětSmazat
  2. No, tak původně jsem se snažil komentář poslat k článku k ČD, ale je to tak jako tak off-topic, tak co už :-) ....

    OdpovědětSmazat