čtvrtek 8. října 2009

Kterak neumíme plánovat spouštění webových projektů

Počátkem září měly být spuštěny stránky mých dvou hudebních skupin - Navigators a Illustratosphere. Termín se posunoval a stále se nic neděje

Spuštění webového portálu do ostrého provozu není žádná sranda, vím o tom své. A platí zde přímá úměrnost, že čím větší portálové řešení to je, tím více to není sranda. Mělo by mu předcházet testování, uživatelské testování, beta verze a pak až ostrý provoz. Všichni víme, že ne vždy tak tomu je. Nicméně i pokud nový portál nepodrobujeme z jakýchkoliv důvodů těmto stupňů testování, můžeme se alespoň vyvarovat oddalování spuštění projektu.

Vždyť je to tak jednoduché: pokud nevíme, kdy všechno stihneme dokončit, nesdělujeme žádné termíny. Sdělte třeba měsíc, když jste si jisti, že v něm ke spuštění skutečně dojde. Nesdělujte zároveň žádná pevná data spuštění, když víte, že se to nestihne. Vypadá to obrovsky neprofesionálně.

Proč se termín nepovede dodržet nemusí mít vždy jednoznačného "vyníka". Chyba nemusí být jen na straně firmy, která má web dodat. Chyba může být (a často tomu tak je) i na straně managementu kapely či přímo na kapele, pokud má výrobci stránky dodat obsah, který je nutný ke spuštění. Nenaplněná stránka obsahem je v podstatě taky mrtvá stránka.

Nechci spekulovat, proč došlo ke zdržení spuštění stránek Navigators či Illustratosphere - o to ani nejde. Jde spíš o to, aby k tomu nedocházelo. A toho můžeme dosáhnout poměrně jednoduše. Pokud požadujeme po firmě dodání webové prezentace k určitému přesnému datu, jehož dodržení je nutné kvůli spuštění nebo průběhu plánu propagace (ať už turné kapely nebo propagace jakéhokoliv produktu), není problém ve smlouvě uvést jasné podmínky termínu dodání a ostrého startu. Pak lze jednoduše smluvně ošetřit sankce, které poplynou z nedodržení částí smlouvy. Uvidíte, že pokud se ve smlouvě jasně dohodnete s firmou na termínu spuštění, firma pak pod vidinou finančních sankcí si sakra pohlídá termíny a vše dopadne ke spokojenosti obou stran. Problém tak vlastně vězí často jen v komunikaci a omezení nespolehlivosti.

Druhým častým problémem mnohých hudebních webů je jakási "nechuť" k internetu. Částečně se jedná asi o problém generační, kdy si kapela neuvědomuje důležitost internetu a nemůže tak využít jeho potenciálu. Částečně v tom může být i pocit, že kapela je tak dobrá, že ji již internet více nepomůže. Pokud takto nějaká kapela přemýšlí, je to snad ještě horší než první problém generační...

Někde to jde, někde prostě ne. Chinaski před spuštěním nových stránek dali na hp dokonce odpočítadlo do spuštění. Jak to dopadlo? Dobře. Proč? Protože se k projektu přistupovalo zodpovědně.

Pár rad závěrem:

1) Pokud si nejsem jistý termínem spuštění, žádný termín nikde v médiích neprezentuji a uvedu pouze termín orientační.
2) Termíny dodání/spuštění portálu ošetříme ve smlouvě stejně jako sankce při jejich nedodržení
3) Intenzivně komunikujeme
4) Plánujeme a vytváříme časové rezervy.

relevantní odkazy:

Illustratosphere Facebook | Navigators Facebook

0 Vašich komentářů:

Okomentovat