pondělí 12. října 2009

Propagace hudebních skupin pomocí fanpages na Facebooku

Nepřeceňujme Facebook, ale v současnosti dělá každá instituce chybu, pokud ho bojkotuje. Stejně tak hudební skupiny. Facebook fanpage je ideální způsob jak komunikovat s fanoušky prostřednictvím v současné době nejoblíbenější sociální sítě, která má reálnou šanci porazit i tak lidmy przněný MySpace

Myslím, že si můžeme s Viktorem Mašátem přihřát lehce polívčičku: naše sympatie k našim oblíbeným interpretům vedly tak daleko, že jsme se rozhodli jim pomoci s propagací na Facebooku a po několik měsících můžeme dle mého názoru s klidem konstatovat, že se to daří.

Zahraniční formace využívají potenciálu fanpages samozřejmě již déle. Skvěle to dělá Lenny Kravitz (naprosto skvělý nápad je fotit fanoušky na koncertě do hlediště, kteří se pak mohou otagovat), Jamie Cullum či Lily Allen sází jednu novinku za druhou... Paráda. Není již moc podstatné, kdo za tím stojí: jestli si to správně uvědomuje interpret sám nebo jeho managemement.

Když jsem na konci června 2008 zakládal fanstránku Navigators, netušil jsem, že bude za rok tak úspěšná. Tehdy to byla akce na vlastní pěst - nikdo z kapely na Facebooku v té době nebyl. Honzu Pospíšila (OneTwo) jsem informoval, že jsem ji založil, a že tam přidávám novinky, ale skupina více sázela na MySpace. Pomalu rostla fanouškovská základna. Zcela evidentně fanoušci pozitivně reagovali na to, když s nimi někdo komunikoval. Ač nebylo jasné, jestli je to kapela samotná. To nevadilo. Podařilo se s nimi navázat kontakt, oslovovat je, aby sami přidávali fotky z koncertů. Začali sami přidávat odkazy, videa; psali, jak se těší na koncerty, vyjadřovali podporu. Cca do konce roku 2008 jsem v tom byl prakticky sám. Letos na jaře Navigators přidali na své stránky odkaz na Facebook fanstránku a posvětili ji tak jako oficiální Facebook profil. Honza Pospíšil a ostatní se postupně začali objevovat na Facebook a poznávat jeho přednosti.

Další věc, co se podařila je ta, že dnes si vše ohledně Facebooku kapela spravuje sama. Honza a i ostatní pronikli do tajů nastavení, pochopili způsob práce a komunikace s fanoušky Facebooku a jde jim to skvěle. Komunikace s fanoušky funguje ještě lépe, jejich počet stoupá. V současné době (k 11.10.) čítá přes 1 580 fanoušků (40 % muži, 60 % ženy) a z dalších demografických ukazatelů lze přesně identifikovat, kdo je facebookovský fanoušek Navigators. (Takový počet fanoušků by se dokonce již dal použít na přesně cílenou reklamní kampaň. Nejvíce žen - 29 % - patří do kategorie 18-24 let; nejvíce fanoušků mužů - 21 % - do kategorie 25-34 let atd.) Kvalitou příspěvků je Navigators profil na úrovni 3,1 bodů (5ti stupňová hranice udává, jak příspěvky upoutaly uživatele Facebooku v průběhu posledních sedmi dní). Co do médií na Navigators Facebooku vede používání fotek, následují videa a na 3. místě audio soubory. Naprosto drtivě vedoucí skupinou jsou obyvatelé Prahy (1 104 fandů), ostatní města se pohybují v řádech desítek či jednotek fanoušků.

I na základě těchto výsledků jsem se s Viktorem pustil do dalších skupin - Monkey Business nebo Illustratosphere. U MBs a koneckonců i u J.A.R. byl problém v tom, že již někdo jejich fanpages založil, ale vůbec se o ně nestaral a nestará. Zkoušeli jsme s adminy navázat komunikaci, marně. Proto jsme založili paralelní profily s tím, že jsme měli právo je označit za oficiální Facebook fan stránky. Postupujeme obdobným stylem jako u Navigators. Komunikace s fanoušky je výborná, i oni jsou aktivní. Počet fanoušků roste, u fan stránky Dana Bárty & Illustratosphere pochopitelně rychleji oproti MBs vzhledem k demografii cílové skupiny fandů, která je podobná s hlavní demografickou skupinou Facebooku jako takového.

Facebook Illustratosphere funguje od 10. srpna letoška a dodnes přivítali již 676 fanoušků, tudíž tento nárůst je podstatně rychlejší oproti narůstu fanoušků Navigators v prvních měsících od založení profilu, což je ale dáno především tím, že nyní roste počet uživatelů Facebooku u nás rychleji než před rokem touto dobou.

Facebook Monkey Business startoval 27. června a již 30. června přivítal 100. fanouška. V současné době se blíží k 500 fandů. Pochopitelně to zdaleka nedosahuje počtu fanoušků paralelní neoficiální Facebook fan stránky (funguje cca od 4. října 2008), která má přes 2 300 fanoušků, ale kde je zcela mrtvo. Pokračujeme v krasojízdě a budeme se i nadále snažit přinášet ve spolupráci s členy skupin a managementem jednotlivých kapel stále aktuální informace.

Začínáme budovat fan stránky i pro František Kop Quartet, Robert Balzar Trio, či nově pro J.A.R., kteří letos slaví 20 let a zaslouží si větší pozornost než na již existujcím fan profilu.

Vysílám ostatním skupinám a interpretům jasné poselství: Facebook pro komunikaci s fanoušky funguje!

relevantní odkazy:

Více článků o Facebooku | Navigators | Monkey Business | Illustratosphere | Robert Balzar Trio | František Kop Quartet | J.A.R.

0 Vašich komentářů:

Okomentovat