pátek 4. prosince 2009

Jak se dotkla krize mě

Vzal jsem si kalkulačku a začal s kupeckými počty. Všichni mluví o krizi. I mě se dotkla. Chtěl jsem ale vědět jak moc. Proto jsem srovnal minulý rok od ledna do konce listopadu a letošní od ledna do konce listopadu a tady jsou výsledky

Píše se o tom neustále. Lidé naříkají. Někteří více, někteří méně. Ať způsobilo krizi cokoliv nebo kdokoliv, měli bychom si z toho každý vzít osobní ponaučení. Vzal jsem si také. Pojďme ale nejprve na čísla.

Příjmy. Spočítal jsem všechny své příjmy (tedy to, co jsem vydělal) od ledna do konce listopadu 2008 a porovnal je s příjmy od ledna do konce listopadu letoška. Pokles příjmů je o 70,6 %. To samé jsem udělal s výdajovou stranou. Pokles výdajů oproti stejnému období loňského roku je o 55,7 %.

Výsledky vyjádřím trochu podrobně za některé vybrané výdajové položky v následující tabulce.

Pár komentářů závěrem. Z čísel je patrný fakt, že vzhledem k poklesu příjmů jsem prostě omezil svoje výdaje. Utratil jsem méně ošacení (- 24 %) a koncerty (- 14,9 %).

Bohužel ne všude se dařilo. Citelný nárůst je například v dopravě. I přesto, že jezdím méně často, výdaje za dopravu vzrostly o 46,8 %. Může za to pochopitelně také velké zdražování ČD. Nárůst výdajů za telekomunikace čistě souvisí s větší spotřebou. Tam se žádné zdražování oproti loňsku neprojevilo; ceny zůstaly stejné. Nárůst výdajů za restaurace
(+ 9,8 %) a všechny tyhle radosti bych řekl, že souvisí především se zdražováním a částečně s moji lepší formou :-).

Co jsem tím vším ale chtěl především říci. Pokud bych si chtěl udržet svůj životní standard na stejné úrovni jako loni, musel bych se logicky zadlužit. A hodně. To jsem neudělal. Proč? Jednoduše proto, že to mám v hlavě srovnané a dokážu omezit svoji spotřebu tam,
kde není nezbytně nutná. Škoda, že se takhle nezachová drtivá většina populace. I přes drtivý pokles příjmů stále žiju :-). Nemám se zle, prostě jsem se omezil. Je to úžasně jednoduché, přátelé.

Ano, utrácení podporuje ekonomiku. Utrácení peněz, které si člověk půjčí, také podporuje ekonomiku, ale za jakou cenu? Za cenu zadlužení, úroků za spotřebitelské půjčky apod. Stejně to funguje se státní pokladnou. Proto v příštích volbách budu volit tu stranu,
která se ve svém programu maximálně bude snažit omezit státní výdaje a další zadlužování státu. Která to bude, ještě nevím. Ale vím jistě, která to nebude.

Jaké ponaučení jsem si vzal pro sebe? S ohledem na klesající příjmy jednoduše stále se snažit omezovat svoje výdaje. Je to tak prosté, jako tekoucí voda v řece.

A to je konec. Můžete se nyní vesele rozutéct do bank pro spotřebitelské úvěry na vánoční dárky a zimní dovolenou a pořádně se zadlužit i letos... Ufff. Vánoce klepou na dveře. Šťastné, veselé a zadlužené.

0 Vašich komentářů:

Okomentovat