pondělí 17. prosince 2007

Komunitní weby - část první

Když jsme na začátku léta začali v Mitonu vymýšlet, co na internetu budem dál podnikat, v rámci analýzy konkurence a trhu jsem měl za úkol zhodnit, co nabízejí české komunitní systémy. Sociální sítě, komunitní weby. No, moc toho nenabízejí. Tento článek neberte prosím jako nestranný a komplexní pohled na české komunitní weby, ale s lehkou nadsázkou popsaný jeden z českých nejoblíbenějších webů.

Prohlížel jsem český internet a vypsal ty hlavní hráče. Libimseti.cz, Lide.cz, Spoluzaci.cz a pak početnějčí skupina chatovacích serverů (xchat.cz a spol.). Z ryze komunitních sociálních sítí (či chcete-li systému) jsem vrhnul svou pozornost především na Libimseti.cz. A to především proto, že na českém trhu to je snad největší leader v komunitních webech co do počtu unikátů. Má obrovskou popularitu. Zajímalo mě tedy logicky, proč tomu tak je.

Libimseti.cz je přinejmenším "zvláštně" napsanej web. Na tom se shodně (a potvrdí vám to) hodně programátorů a koneckonců i stylařů (grafiky nevyjímaje). Nectí se tady takové ty obecně stanovené základy. Žádná drobečková navigace, superzvláštnosti jako jsou třeba H1 nadpisy jako obrázky nikoliv texty, chaotická struktura stránky, prapodivně fungující galerie fotek. Ale co, pro tvůrce je asi důležitá návštěvnost. A ta mluví sama za sebe.

Ještě je tenhle web něčím zvláštní: deformuje písemné vyjadřování uživatelů :-). Nevím, jestli je to vina webu, to asi ne, ale někdo tam s tím začít první musel. Proto v komentářích u fotek kamarádů uživatelů můžete číst skutečně perly. Označení jako zlatíčko a srdíčko není nic nového a překvapivého pod sluncem, ale třeba (přesně cituji): "fajne holka... takový letadýlko", "moje táborový zlatíško", "má strašně kjásný flásky!", "tak základka je za námi, ale přesto sme zustali dobrýmy kámojdami", "Baruška.... to je druhá džafinka", "to je fajnik spolužačka", "MILUJU Tě čundo, pudlinko a lafínku" – komentář u kamarádek upozorňuju, "byla sjandaaa" – asi sranda myšleno, "to byli čásky" – asi jakože to byly časy, "sympa holčina", "bájo člověk", "majinký trdloo", "fakt v pohodě šlovíček", "swelá oštěpnička" – asi skvělá oštěpařka, "tuhle KóČu já prostě lovuju", "MILUJU Tě čundo, pudlinko a lafínku můůj", "fajn člobrda" to už jsou skutečně výrazya označení skoro jako z jiné planety.

Pak zde uživatelé píší spoustu zkratek jako třeba: MTR, MTMR. Tyhle ještě chápu, ale pak zde píší další zkratky a číselné kódy, které vůbec netuším, co by mohly znamenat: BTV (asi něco jiného než BTW), 1346, 615, 551, 543, 777, 730.

A jeden komentář pod fotkou v galerii jako příklad za všechny: "užasna fotenka.. moje čurajda prostě:-* zlatíí slušinká ti to moooc:-*".

Nepříjde mi to jako moc roztomilé vyjadřování. Spíš takové nepřirozené a přehnané pitvoření se. A to prosím pěkně není jen projev dívek! Všiml jsem si ještě jedné věci a sice že je tenhle komunitní web přesně pro mainstreamovou skupinu uživatelů. Drtivá většina lidí spadá do šedi průměru. V lecčems: hudba, kterou poslouchají, akce a zábavy, na které chodí. Rádio, které poslouchají.

Proto by se dala univerzální dívka – uživatelka libimseti označit s trochou dávkou nadsázky takto:

Středoškolačka, chodící o víkendu pravidelně na místní diskotéku, poslochající Evropu 2 díky parádní hudbě pochopitelně (pop, disco, ...) a oblékající konkrétní značkové oblečení (či o konkrétním značkovém oblečení velmi snící). V drtivé většině případů nevyplní o sobě žádné detailní informace – skoro nikdy nevyplní celé jméno. Oblíbená slova: Nova, celebrita, VIP, disco, liposukce, evropa 2, techno, šminky, porsche, libimko, tetování, percing, modeling, hip hop...

Univerzální chlapec – uživatel libimseti lze označit takto:

Středoškolák, chodící o víkendu pravidelně na diskotéku, poslochající Evropu 2 díky parádní hudbě (pop, disco, taneční hudba) a hrající skoro denně počítačové hry nejrůznějších druhů. Milující fotbal (Sparta) či hokej. V drtivé většině případů nevyplní o sobě ani on žádné detailní informace – skoro nikdy nevyplní celé jméno. Aktivní tunner, pokud má co tunnit. Pokud chodí do fitka, tak jeho fotografie na úvodní stránce profilu bude nejspíš do půl těla. Oblíbená slova: Nova, celebrita, VIP, disco, fitko, tunning, fáčko, evropa 2, techno, tunning party, svaly, libimko, tetování, percing, hip hop...

Na libimseti také existují zvláštní nejrůznější restrikace pro uživatele. Například seznam podmínek, které musí splňovat vaše fotka na úvodní stránce profilu, je několikapoložkový. Například musí být vidět obličej, nesmíte mít tmavé sluneční brýle, váš obličej musí zaujímat určitou velikost plochy celé fotky (tj. nesmíte být vyfoceni v davu v dálce...). Fotka nesmí být příliš graficky upravená, nesmí být na ní jakýkoliv dopsaný kontakt (krom nicku), nesmíte mít místo své fotky fotku svého psa, fotka musí být i správně otočená... Vše je zdůvodněno tím, že chce-li být člověk správně ohodnocen či se seznámit, musí mít prostě dokonale vyhovující fotku všem pravidlům :-). Směšné.

Hlavním ústředním cílem tohoto webu je jedna primární věc: hodnocení fotek uživatelů a seznamování se s dalšími uživateli. Na komunitní web je to možná trochu málo ve srovnání se zahraničními komunitními weby. Ale českému mainstreamu to evidentně bohatě stačí.

Zítra stručně představím jeden geniální komunitní celosvětový web, který bychom mohli postavit na opačnou stranu pomyslných vah k libimseti. Ale možná by nebylo zrovna fér pro tento celosvětový web ho srovnávat s výše popsaným, ale budiž.

relevantní odkazy:

ne, skutečně není jediného důvodu, proč odkazovat na libimseti

0 Vašich komentářů:

Okomentovat