sobota 8. listopadu 2008

České dráhy, vzdejte to!

Netušil jsem, že budu moct necelé dva mesíce před koncem letošního roku již jednoznačně vyhodnotit "nejlepšího dopravce roku 2008, ale České dráhy mě včera skutečně přesvědčily, že nikdo jiný si "cenu" nezaslouží...

Tohle jsem ještě nezažil. Odjížděli jsme na minutu přesně z Liberce směr domov. Odjezd vlaku v 16:28. Přijíždíme na čas do Vesce u Liberce. Zde nastala první sranda: čekáme 15 minut na protivlak. No co, to už tu bylo nespočetně krát. Po tom, co protivlak odjel, čekáme stejně dalších 5 minut (nevím na co) ve Vesci.

Pak se rozjíždíme a rychlostí max 20 km/h se suneme do kopce směr Jablonec. Takhle pomalu jsem vlakem snad nejel. Bylo mi jasné, že buď nedojedeme a přijede nás něco odtáhnout, nebo dojedeme ale s daleko větším zpožděním než těch již nabraných 20 minut.

Avšak: v Jablonci přichází průvodčí a oznamuje nám, že si máme vystoupit a že přestoupíme na vlak, který přijede ze Smržovky, a který se s námi vrátí zpět směr Tanvald. No, to už tu taky bylo, ale nasranej už jsem byl solidně. Takže všichni cestující z bezkonkurenčně technicky nejvyspělejších vlaků Regionova (za ty bych něž bych promované inženýry nechal pověsit...) vystoupili ven. Před naší porouchanou Regionovou stála další souprava na stejné koleji, která pravděpodobně přijela od Tanvaldu, takže se to vypadalo, že se taky vysrala a obě pojedou zpět do Liberce, pač z kopce stačí, když to bude brzdit...

Po deseti minutých cca přijíždí vlak od Smržovky, takže na nádraží stojí 3 soupravy. Cestující z něho vystupují a nastupují do Regionovy, kterou jsme my přijeli. (Ještě se orientujete?) My nastupujeme do vlaku, co přijel od Tanvaldu a bude se do něj vracet. Zmatená průvodčí ve vlaku zdůrazňuje, že ti, co chtějí do Liberce si musí přestoupit. Takže asi dvacet lidí vystupuje totálně zmatených a dvacet totálně zmatených přistupuje. Vlak je narvaný k prasknutí, ale ještě to jde. Po zhruba 15 minutách odjížíme z Jablonce směr Tanvald. Paní průvodčí si stále dovoluje kontrolovat jízdenky... Tím ale sranda nekončí...

Přijíždíme na Smržovku, do vlaku nastoupila vychechtaná výpravčí (skutečně nevím, co na tom bylo veselého...) a říká nám, že si musíme všichni vystopit, že do Tanvaldu budeme pokračovat jiným vlakem, který pro nás přijede z Tanvaldu a zpět se do něj vrací. Podruhé tedy budeme přestupovat (to jsem skutečně ještě nezažil). Celá masa lidí vystupuje do neuvěřitelného chcance (za to jediné snad ČD nemohou...) a jde se schovat pod střechu u nádraží. Čekáme asi necelých deset minut. Od Tanvaldu konečně přijíždí vlak. Avšak jen jeden kus motoráku, kam jsme se měli všichni naskládat... Lidé, kteří jím přijeli z Tanvaldu tedy vystupují, přestupují do vlaku, kterým jsme my přijeli od Jablonce. My nastupujeme do vlaku, který přijel od Tanvaldu. Za neuvěřitelné průtrže a totálního zmatku na nádraží. Při nastupování jedna paní někomu říká, že přestupuje již potřetí, takže někdo na tom byl ještě hůř než my...

Na střední Smržovce se soukám z "vlaku". Měl jsem přijet v 17:22, dorazil jsem v 18:02. 40 minut zpoždění! Dvojí přestup na trati, kde se běžně nepřestupuje! Gratuluji, smekám, klaním se...

Nezajímá mě, kdo za to může. Nezajímá mě, že jsou ty vlaky poruchové. Já si taky musím koupit jízdenku, jinak platím pokutu a průvodčí to taky nezajímá. České drahy se z toho svrabu nevyhrabou nikdy. Nikdy se přístupem ke své praci z průserů nevyhrabou. Řešení? Managementu o 70 % srazit platy, vyhodit nejméně další pár tisíc zaměstanců (pořád je jich tam moc), odebrat jim veškeré benefity, které si naprosto nezaslouží drtivá většina zaměstanců. A i přesto, že marketing JE důlěžitý, tak se na něj v situaci, kdy se drahám sere drtivá většina aktivit, vykašlat. Neutrácet za marketing nehorentní sumy, neutrácet za reklamu, sponzorství a snažit se vybudovat dobré jméno službami, nikoliv reklamou, časopisy a podobnými nesmysly v současné zoufalé situaci...

Bohužel je to začarovaný kruh. Pořád vládne na kolejích monopol Českých drah. Dráhy investují pouze do nejdůležitějších mezinárodních tratí. Na ostatní ve směs kašlou. A pokud organizace zdražuje svoje služby primárně stálým zákazníkům, kteří (bohužel) musejí její služby využívat denně, je něco špatně. Stálých zákazníků si má každá firma vážit. ČD to nedělají. ČD totiž dělají zásadně všechno špatně. A proč? Protože je to státní organizace. A všechno, co dělá stát je prostě v drtivé většině případů nehospodárné a neprofesionální. Nicméně, pokud se někdo chce v práci flákat, dělat práci na poloviční výkon, užívat si kariérního růstu a neuvěřitelných benefitů, které mnohdy nejsou ani v soukromém sektoru, tak mu nemůžu než doporučit práci kdekoliv ve státní sféře. Snad jen s vyjímkou školství a v určitých případech zdravotnictví...

relevantní odkazy:

Skupina Štvou mě České Dráhy... na Facebooku

17 komentářů:

  1. Pěkne napsané! Pošli to někam do novin! Situace v CD je...neuspokojiva?
    Nechapu, na co si stěžuješ...dojels? Dojel! A kdyby jste ty a ostatni prudici spolucestujici nezdrzovali pri presedani ze soupravy do soupravy, tak jste pochopitelne tak velke zpozdeni nenabrali, chapes??? Ceske drahy za to nemuzou! A vsichni ti vstricni a tvrde pracujici zamestnanci teto organizace si sve benefity samozrejme zaslouzi!

    Ja s nimi taky obcas cestuji (jednou tydne z Prahy) a nemel jsem nikdy chut nakopat pruvodci (ho) do prdele, neukazat jim jizdenku, jit na konecne servat vypravciho za hodinove zpozdeni, plivnout prijemne pani u prepazky s jizdenkami do ksichtu a tak podobne.
    Já jsem totiž věrný a spokojený zákazník ČD!:)))

    Long live J.A.R. und RegioNova!

    OdpovědětVymazat
  2. já přesně vím, proč zákazníkem ČD nejsem a odoufám že nikdy nebudu muset být. Občas ráda projedu vláčkem sem a tam (1x za 10 let) a to mě k uspokojení mé dopravní vášně stačí. Je mi líto těch, kteří ČD musí využívat každodenně.

    OdpovědětVymazat
  3. Krásně napsané, skoro jsem si musela přestupující, vystupující, znovu nastupující a nově příchozí psát do rovnic a množin :).
    Každopádně o mých zkušenostech s ČD vím své - pětileté dojíždění z Rychnova u Jbc do Olomouce (v prváku dokonce každý týden) dalo zabrat i mně, velice tolerantnímu člověku ve znamení býka, kterého nic moc nerozháže. Na cestování vlakem z Olmu do rodného města jsem si musela rezervovat den, nakoupit občerstvení na den dopředu, protože původně 6hodinová jízda s jedním přestupem se vždy s mým štěstím proměnila ve výhlídkovou trasu s minimálně 4 přestupy a 8hodinovým oduševnělým koukáním z upatlaného okna.

    Absolutně nerozumím tomu, proč logo ČD vidím dost často jako sponzora různých akcí a už vůbec nerozumím tomu, proč supervýhodné a nejrychlejší vlaky dle jejich manažeringu jsou jen na trasách Praha-Olomouc-Ostrava.

    Každopádně dnes jsem ráda, že využívám ostatní dopravní prostředky a na svou pětiletou zkušenost, kdy jsem jízdu domů brala jako celodenní výlet, beru s nakyslým úsměvem...

    Pevné nervy, Míšo :)

    OdpovědětVymazat
  4. 4 vaca: Tak tak. Kopat, plivat :-).
    4 verčule: Dobře děláš ;-).
    4 nickyvev: Děkuju, pevné nervy budu potřebovat. Ještě se holt nějakej ten čas vlakem vozit budu muset :-(

    OdpovědětVymazat
  5. Jojo musím říct že jsem cestoval zhruba rok Hrádek - Jablonec nad Nisou musím říct že nevím proč, ale podobné příhody se vždy stávají POUZE když venku mrzne a je hodně sněhu nebo prší až .... Jsem rád že se management drží své koleje představ si kdyby ti samí lidé řídily leteckou společnost:D Já říkám zprivatizovat rozprodat aby tu byla nějaká konkurence. Pamatujete jak se dříve jezdilo do Práglu? No ejhle přišel žlutý Student Agency a panečku konečně se alespoň trochu cestovat hodno 21.století. Do té doby pevné nervy nebo koupit Šemíka

    OdpovědětVymazat
  6. Podle mne je hlavní problém ČD v tom, že je to takový státně-nestátní nepružný a zkostnatělý mamut. Oni v podstatě nemají monopol, ale vstup do tohohle oboru je tak nezkutečně byrokraticky omezen, že se to prostě nikomu nevyplatí defakto ani zkoušet. Na druhou stranu je třeba přiznat, že v ohledu kvality osobní dopravy se to za posledních pár let hodně zlepšilo a vlaky jsou pohodlnější a líp udržované.

    OdpovědětVymazat
  7. 4 ollienek: Ano, to je zákon schválnosti. Ještě se to přirozeně děje, pokud máš třeba hlad, nebo spěcháš. Přesně, se SA se to zlepšilo, důkaz toho, že konkurence je přínosem pro zákazníka.
    4 alexander: Tak. Viz. pokusy SA dostat se na koleje. Akorát s tím, že se to "hodně zlepšilo" nevím nevím Sašo :-). Sice jezdí "novější" soupravy, ale třeba jediná výhoda Regionovy oproti motorákům jsou jen interiéry. Že to má převzatej podvozek a motor, tak to je prostě stejné svezení ve finále jako s motorákem. Nevyjede to nic, smeká to na listí, přehřívá se to a neuvěřitelně to bouchá a skáče. Věř, že vím, o čem píšu ;-)

    OdpovědětVymazat
  8. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  9. dyž jsem si to četla, tak jsem se taky skoro rozčílila. Já jsem do školy na gympl taky jezdila pravidlně s ČD, teď jen občas do Prahy nebo zpět. Ale je pravda, že vždycky se vyskytne nějaký problém nebo věc, která mě taky nenechá klidnou...a to jsem kliďas:D Třeba to, že cesta do Phy "rychlíkem" trvá 3 hodiny, kde na začátku trasy máte pocit, že jste v sauně a když si kvůli nepředstavitelnému hicu dovolíte otevřít okno, samozřejmě jen ve stanici, jinak by se ostatní zejména starší spolucestující asi pos...,tak na vás průvočí hned řve, že přestanou topit. A asi tak od půlky cesty dodrží svojí výhružku a vy sedíte v zimní bundě a klepete kosou, skoro se vám kouří od pusy...To je jedna věc z mnoha, co mě teď napadají...Bohužel ale pro mě je vyhnout se úplně cestování vlakem asi nemožné...škoda. Verčo, jsi šťastná žena!:)

    OdpovědětVymazat
  10. No a když si člověk veme, že České dráhy sponzorují anketu Atlet roku - tak to je vtip týdne. Představte si, že by atleti jezdili na závody vlakem... Mohli by se stát jen dvě věci: 1) Přijeli by pozdě a propásli by start, 2) Čekáním na zpožděný vlak by venku nastydli a bylo by po sezóně...

    OdpovědětVymazat
  11. Jistě, ČD nikdy nezklamou, to je snad už poslední jistota, kterou máme - ČD nejsou České dráhy, ale spíše "Času dost" nebo "Časem dojedem", jak jsem párkrát slyšela :-) Miluju čekání na protivlaky, čekání na NIC po projetí protivlaku, výluky a následné ČEKÁNÍ na něco, o čem ví pouze Pán Bůh a ČD:-D Postupně jsem se dopracovala k tomu, že ČD využívám pouze na trase Ostrava - domov, těch 40 km většinou přežiju (miluju totiž ty staré smradlavé vlaky, které na této trase jezdí), a na delší trasy jako Ostrava-Praha jezdím zásadně busem - je to časově náročnější, než jízda Pendolinem, ale levnější, no a aspoň nikde nečekám, pořád jedu. A mám ráda ten adrenalin, jestli projedeme D1 bez zastavení nebo jestli se bude ČEKAT v koloně :-D

    OdpovědětVymazat
  12. 4michal: jasně, nasazení Regionovy zrovna na tuhle trať nebyl dobrý nápad - nicméně uznej, že ty futuristický hajzlíky jsou úžasný :) Ale já měl na mysli spíš obecný stav po celé ČR, kdy to jednoznačně vidět je (samozřejmě podle mne) a tam kde dřív jezdili zaplivané, v zimně netopící motoráčky s děsivými koženkovými sedačkami tak jsou dnes relativně moderní soupravy, do kterých se nemusím být vzít ani ratolesti. Tohle je třeba typicky případ Lounska a podobně.

    OdpovědětVymazat
  13. 4 evorinka: Tak tak, České dráhy cestujícího povozí za určitou cenu jízdenky nejdéle ve srovnání s jiným způsobem dopravy :-). Taky se docela těším, až budu moct třeba jednou opustit služby ČD a jezdit s nimi jen někdy občas na výlet a mít to vždy jako takový folklór: dojedeme? Nedojedeme? S jakým zpožděním dojedeme?
    4 nogard: Souhlas, hajzlíky jsou kouzelný :-D. Jednou se mi stalo, že jsem seděl na sedačce před nimi. Přišla stará paní, otevřela dveře čudlíkem, ale už je vnitřním knoflíkem nezavřela ani nezamknula, ale prostě násilím za ně zatáhla. No a jak vlak drncal, tak se najednou dveře otevřely a byla vidět stařenka sedící na míse. Když vstávala, aby dveře zavřela a já viděl její mohutné nahaté bílé stehno (pak jsem radši uhnul pohledem rychle, abych neviděl i něco navíc....), udělalo se mi trochu šoufl a tejden se mi nepostavil :-))))).

    OdpovědětVymazat
  14. Checht. Jel jem v tom vlaku s tebou, chrupal jsi pres ulicku a vidim, ze musim podekovat prozretelnosti, ze jsem v Jablonci vystupoval :-). Kdyz si predstavim ty zdejsi zkopecky a dokopecky, neni tohle nakonec ona kyvadlova dorpava, jak ji navrhoval Cimrman?

    OdpovědětVymazat
  15. 4 dimik: No doprdele :-), to jsou mi náhody. Vůbec netuším, kdo jsi teda, ale máš štěstí, žes teda v tom JAB vystupoval ;-). My jsme si to pak ještě moooc užili.... Long live České dráhy :-(

    OdpovědětVymazat
  16. Kdysi kdyz jsme chytli 45 minut zpozdeni kvuli zastaveni cca kilometr od nadrazi, jsem se neudrzel a pri vystupovani jsem ve vlaku urval propagacni panel s vysmatymi nadrazaky. Cestujici, kteri me videli (vcetne duchodcu) jen souhlasne pokyvovali hlavou.

    Taky do CD na svem blogu siju, napr. v clanku Proklete Ceske drahy, kde najdete mimo jine odkaz na vyzivne cteni: seznam aktualne zpozdenych vlaku.

    OdpovědětVymazat