úterý 23. října 2007

Jak nezletilí fracci zabíjejí na silnicích

Někdy v srpnu jsem rozepsal příspěvek o tom, jak se brutálně moc lidí zabíjí v aute v ČR v posledním roce. Tehdy jsem ho nedopsal a tak ani nevydal, ale další medializované smrtelné havárie mě prostě přimněly k tomu, abych ho dokončil...

Červenec se stal jedním z nejčernějších měsíců na našich silnicích. Psalo se o tom takřka denně v novinách, slyšeli jsme o havárijích a mrtvých v televizi, četli jsme o tom na internetu... V říjnu se stalo dalších pár smrtelný nehod a tak se o to média začala zajímat znova.

Trochu mě občas zaráží, když v souvislosti s havárií osobního automobilu, ve kterém se zabili tři mládenci, když řidič toho vozidla jel rychle a v prostisměru, hovoří "že byly zmařeny tři životy". Ano, byly. Opět se mnou asi nebude leckdo souhlasit, na což má každý právo, ale kdyby se čeští řidiči (ne, řidiči to nejsou; jsou to prasata), kdyby se česká prasata na silnicích chovala podle dopravních předpisu a s ohledem na to, co za volantem dokáží oni a jejich vozidlo, nebylo by tolik mrtvých. Za tím si stojím.

Jistě, může jít častokrát o nešťastnou náhodu. Ale ruku na srdce: v drtivé většině případů je na vině rychlost, alkohol, nerespektování dopravních předpisů a fyzikálních zákonů. V kolika případech z těch 113 mrtvých může za smrtelnou nehodu nešťastná náhoda? Co je za nešťastnou náhodu, když se vybourá nezletilý mladík v autě, který řidí bez řidičského průkazu (!) a zabije v autě svoje dvě přibližně stejně staré kamarádky? Co je v tomhle případě za nešťastnou náhodu? Ten mladík zabil sebe a další dvě osoby? Musel vědět, že podstupuje ohromné riziko. Musel vědět, že svým chováním ohrožuje nejen sebe, ale především spolucestující, ale i ostatní účastníky silničního provozu – ostatní řidiče, cyklisty, chodce... Nemůžu souhlasit s tím, kdo tvrdí, že se v těchto případech jedná o nešťastnou náhodu. Řidič motorového vozidla je plně zodpovědný za to, jakým způsobem se na silnici chová a musí (!) za své činny nést plnou odpovědnost, pokud je viníkem dopravní nehody. Co si máme myslet o rodičích nezletilého řidiče, kteří o řízení svého syna vědí a nic s tím neudělají?

Česká prasata na silnicích si totiž myslí, že právě oni jsou nejlepší řidiči, že oni by z gruntu mohli zastoupit Hamiltona a v monopostu Formule 1. Že oni jsou neomylní, že oni mají řízení plně pod kontrolou. I když jedou pod vlivem alkoholu, i když jedou dvakrát větší rychlostí, než povoluje daný úsek, i když jim ještě není 18 let a nemají řidičský průkaz.

Děsí mě fakt, že vymahatelnost viny v ČR je tak děsivě neúčinná. Bodový systém za to nemůže, není prostě dotažený do konce a každý si z něho dělá spíš legraci. Chybí naprostý respekt českých řezníků na českých silnicích z policie.

Jaká pohoda je řídit na západě oproti ČR – jedno, jestli v Rakousku, Německu, Švýcarsku... Řidiči v drtivé většině předpisy dodržují, jsou ohleduplní a i galantní. Ve městě se jezdí 50, protože víc se prostě jezdit nemá. Zcela automatické (!) je pouštění chodců na přechodu... Chodec se k přechodu jen blíží a auta stojí. U nás musí být chodec metr na chodníku a pak si teprve řidič začne rozmýšlet, jestli zastaví nebo ne. Pak člověk přejede hranice domů a hned se těsně za ním ve městě lepí kdejaký silniční řezník, protože těch padesát ve městě asi nemůže vydýchat. Jen ať se čeští řidiči na silnici vzájemně pozabíjejí. Bude možná klid... Ale ne ať zabíjí zcela nevinné spolujezdce nebo ostatní účastníky.

Takřka pokaždé, když jedu na kole, tak jsem svědkem i několika případů, kdy ostatní řidiči porušují dopravní předpisy. Povolená rychlost je to samozřejmě nejčastěji. O tom nemá smysl psát. Již dvakrát jsem byl osobně svědkem toho, že mě jako cyklistovi nedali dva řidiči přednost na hlavní silnici. V jednom případě mi vjel do cesty řidič na kruhové křižovatce v Tanvaldě do dráhy, i přesto, že na kruháku jsem byl evidentně na hlavní silnici já. Co naplat, asi nejsem na kole rovnocenným účasníkem podle toho řidiče. Naštestí jsem to ubrzdil. (Mimochodem to byl cikán.)

Po druhé mi nedávno nedal přednost řidič malé dodávky v Desné, když na hlavní silnici vyjížděl z vedlejší silnice a nedal mi přednost. Nic se opět naštěstí nestalo, jen mě lehce ohrozil, nebo spíš více omezil a musel jsem brzdit. A tohle nejsou náhody, to je vědomé porušování dopravních předpisů. Řidiči si asi myslí, že cyklisté jsou méněcenní na silnicích a mají na nich menší práva. Omyl.

Prakticky pokaždé, když jedu na trase Desná – Kořenov se mi stane, že mě předjíždění motorkáři, kteří do kopce vesele závodí na motorkách a absolutně porušujíc dopravní předpisy, kurvy jedny. Závoděj nejen nahoru ale i dolu. Na kořenovském sedle se vždy otočej a jedou vesele dolu.

V těchto případech pak ty opravdu nešťastné náhody karambólů působí tak nějak naprázdno. Jako například v červenci, kdy jsem byl takřka přímým svědkem, jak na jedoucí osobní auto (Citroën C5) spadnul strom. Nešťastná náhoda, která naštěstí dopadla dobře. Strom spadnul na druhou polovinu střechy a kufr sedanu. Našťestí na zadních sedačkách nikdo neseděl a posádce na předních místech se nic nestalo. Co chybělo? Stačilo, aby řidič jel o pár vteřin (nebo spíš setin) později a strom by jeho i spolujezdce zabil. A stačilo, abych třeba já jel o půl hodiny dřív a strom mohl spadnout třeba na mě. O nehodě psal i server idnes.cz.

No a teď v říjnu? Změnilo se snad něco? Nezměnilo. Opět stránky novin a zpráv plní nehody. A ve velké míře také nehody "řidičů", kteří ještě za volantem nemají co dělat, nebo těch, kteří prostě ledabyle poruší vše, co se za volantem porušit dá.

Šestnáctiletý řidič zabil svojí rovněž šestnáctiletou spolujezdkyni a druhou osmnáctiletou těžce havárií zranil. On sám vyvázl s lehkými zraněními. Uvědomujete si to? 16ti letej fracek zabije v autě holku a druhou těžce zraní. A on? Má třeba jen zlomenou ruku. Při těhlech událostech si říkám, věk nevěk, měl by jít normálně sedět. O pěkně si to celé odbručet.

Můžeme pokračovat. "Náraz do dvou stromů zabil najednou čtyři lidi". Skóre? Zemřela patnáctiletá dívka a tři mladíci ve věku šestnácti a sedmnácti let. 22ti letá dívka skončila s velmi vážnými zraněními v nemocnici na JIPce. Podle policie mohlo jet auto ryclostí až 150 km/h. To jsem nevěděl, že se u nás může mimo dálnici jezdit tak rychle...

Takhle bych mohl pokračovat ještě na hezkých několika řádcích, ale nemělo by to smysl. Jen bych byl pro, aby naši zákonodárci něco konečně udělali. Aby řidiči z bodového systému měli respekt, aby si každej šestnáctiletej fracek hodně rozmyslel, jestli sedne za volant bez řidičáků popřípadě, aby to si to krutě odseděl. Když vidím mladou generaci 15ti letých a starších, říkám si, že nějaká dětská práva moc smysl nemaj'.

Přemýšlejte o tom.

0 Vašich komentářů:

Okomentovat